Je manager lijkt niet tevreden over je werk?

Soms is het duidelijk dat je manager niet blij is met je werk. Je krijgt kritische feedback of het word je direct gezegd. Je kunt natuurlijk ook het gevoel hebben dat ze niet tevreden zijn of je hoort (per ongeluk) dat over je gesproken wordt. Je zou kunnen denken dat het erover spreken het erger maakt, maar het laten, ontneemt je ook de kans om het beter te doen, uit te leggen waarom je hebt gedaan wat je deed of als dat niet lukt de ruimte om verder te kijken naar wat beter bij je past. Hoe maak je het bespreekbaar?

1. Feiten verzamelen en benoemen: Ik heb het gevoel dat je zorgen hebt over hoe ik het werk aanpak. Als dat zo is, zou ik daar graag even over praten om je feedback te ontvangen.

2. Belangen onderzoeken van twee kanten: Het is voor de organisatie nodig dat het werk goed gedaan wordt en ik dacht dat het goed ging, maar het leek alsof je teleurgesteld was. Kunnen we even praten over hoe je vind dat het gaat?

3. Verheffen door nieuwe elementen te zoeken: …….

Wat zou jij doen? Lees mijn nieuwe elementen in het boek “Bemiddelend Werken”, meld je aan om het boek te verkrijgen zodra het uitkomt. Meld je aan door een mail te sturen naar info@limitlessmediation.nl

Dubbele maandlasten?

Een koppel heeft een nieuwe (duurdere) woning gekocht, maar is de huidige woning nog niet kwijt. Ze klagen bij de makelaar over het feit dat hun woning nog niet is verkocht, ondanks de zes maanden die ingeschat waren als nodig om te verkopen. Nu hebben ze dubbele maandlasten!

De makelaar verzacht de wonden als volgt:
1. “Inderdaad is de zes maanden inschatting helaas niet in vervulling gegaan! ”
Gelijk geven werkt altijd om de angel eruit te halen!
2. “Hoewel dat een tegenvaller is, wonen jullie al in de nieuwe woning met de hogere lasten, maar jullie hebben daar dan ook het genot van! ”
Door de beide kanten van de medaille te laten zien, komt ruimte voor een nieuwe visie:
3. …..

Wat zou jouw nieuwe visie zijn? Lees de mijne en meer over de 1-2-3 stappen van mediation om in elke situatie tot een optimaal resultaat te komen in het boek:

 

Wat klopt er niet?

Een medewerker zegt iets waarvan je voelt dat het niet klopt

Je vraagt je af waarom de leverancier nog altijd de nieuwe voorraad niet geleverd heeft. Het dreigt nu uit de hand te lopen, want de schappen raken leeg…. Wat is er aan de hand? Je informeert bij degene die verantwoordelijk is voor de bestellingen. Hij zegt dat de email met de bestelling is verzonden, maar dat hij er achteraan zal gaan: ‘Misschien is het bij de leverancier misgegaan’. Maar ergens in je onderbuik draait er iets…

Soms weet je gewoon wanneer iets niet klopt. Iemand zegt dat een email is verzonden, maar hij heeft het niet gedaan… Leugentjes om ergens onderuit te komen of om een misslag te verdoezelen. Het is soms moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen.

Lees hoe je dat het beste aanpakt volgens technieken uit mediation in het boek: